Sunday, December 27, 2009

Kelebihan menziarahi Pesakit







La ba`sa Thohurun , InsyaAllah

Tidak mengapa! Sembuh, InsyaAllah.
(Riwayat al-Bukhari, lihat Fathul Bari,10-118)

atau


As`aluLLAHal `azhim rabbal `arsyi ay yashfika.(7x)

Aku memohon kepada Allah yang menguasai `arasy yang Agung agar dia menyembuhkanmu(7x)
(Riwayat at-Tirmidhiy dan Abu Dawud)



Sabda Nabi ShollaLLahu`alaihiwassalam: "Apabila seseorang itu menziarahi saudaranya yang Muslim, maka seakan-akan ia berjalan di kebun Syurga sehingga ia duduk.Apabila ia duduk,maka diturunkan rahmat dengan pantas.Jika ia menziarahi pada pagi hari, maka 70000 malaikat akan mendoakannya hingga ke petang. Jika ia berkunjung pada petang hari, maka 70000 malaikat akan mendoakannya hingga ke pagi.
(Riwayat at-ATirmidhi,Ibnu Majah dan Ahmad)



Setiap minggu aku berkejaran ke hospital, tak pernah pula aku mengamalkan doa2 ni..Aishh!! nak kata hafal, memang hafal tapi bak kata pepatah arab


"Al `ilmu bila `amalen, ka syajarah bila tsamaren"
~Ilmu tanpa `amal seperti pokok tanpa buah~


Itulah antara kelebihan mereka yang berada dalam bidang kesihatan ini.Tak kira la Doktor, jururawat dll, asalkan berpeluang berjumpa pesakit, mereka akan dapat kelebihan ini.Tapi, dengan syarat kena amalkan apa yang telah dipelajari.

Ada juga kedapatan orang yang bukan dalam bidang kesihatan tapi meluangkan masa untuk menziarahi dan memberi semangat dan motivasi kepada pesakit semata2 untuk mendapat ganjaran pahala dalam hadis di atas.



p/s: ilmu tanpa amal??


Wednesday, November 18, 2009

Practical Clinical Exam and Viva



















Tomorrow will be my last examination paper on this semester

But

not the written one anymore


seem to have insomnia tonight

absorbing all the techniques and prepare for the viva questions..huhu



Pray for me ya!

rabbi yassir wala tu`assir







............................

....................................

Tuesday, November 17, 2009

Sunday, November 15, 2009

Rindu...































Masjid Darul Qur`an




Aku merindui zaman itu...~





Minggu Orientasi


Apa Tema Kita??!! - Ustaz Zamri Syapik

DEMI ALLAH TERCINTA, AL QURAN TERSEMAT DI DADA!!



Barang amanah: Telur
(telur pecah dalam poket seluar semasa slot ukhuwwah..boleh plak lupa ada telur dalam poket..patutla rasa semcam je.busuk!)



Pembentangan Grup tasmi`



Qiyamullayl



Kawad Kaki



Sorang2 dalam kubur buatan



Merentas bukit,paya, ladang sawit
dan macam2 lagi kenangan ketika Minggu Orientasi



Grup tasmi` bersama Ustaz Najhan Hasan


Dapat ustaz tasmi` yang selalu hadir
Boleh dikira bilangan hari yang beliau tak hadir..


Maka,
tiap-tiap hari lah kena cari modal n iadah n tasmi` depan beliau




Subuh2 lagi da bersiap pakai baju kuliah
malas nak balik bilik lagi pas solat subuh(kelas tasmi` pun dalam masjid gak)
pas subuh iadah atau mantapkan hafalan
kelas tasmi` stat pukul 7.30

pukul 9 rehat

9.30 sambung balik sampai kul 11.


dok library baca paper atau cari buku



1230 makan

balik bilik qailullah

Solat zohor n stay kat masjid

cari hafalan/ modal baru

Kul 4 sblom azan asar, baring lagi.

pas asar, ngulang kalo tak pi main.

kul 6 pi makan..

khidmat diri ,borak2 dengan roomate(baru jupe rumet..huhu)

pi masjid solat maghrib

stay lagi

Isya`




Kul 11 baru balik bilik dalam keadaan mata da penat.

terus tdo!


sok pagi, rutin yang sama..



Mujahadahnya dulu kala..! Allahuakbar!!


Sampai saat Khatam Al Qur`an..


Shababul Muslimin

dan majlis khatam



dan akhirnya Konvo..



Semua jadi saksi...


Ummi Abuya n Abdul Rahman-abang sulong




Sekarang???

Mujahadah??
hafalan??


Tepuk dada, tanya Iman..



"Fastaqim kama umirta..."



Sebuah entri untuk menaikkan semangat mengulang Quran!!

Rabbi yassir wala tu`assir..

Pray for me..
















Wednesday, November 11, 2009

...

***PENGUMUMAN***

Nombor telefon 013 2463375 saya tidak dapat diselamatkan dan digunakan lagi..

Sebarang pertanyaan, jemputan , information boleh la menggunakan email atau YM untuk sementara waktu.

Terima Kasih.

Thursday, October 29, 2009

EXAMINATION MODE





















Final Examination just around the corner.Preparation must be done mentally and physically. Please pray for me..

Rabbi yassir wala tu`assir...



04 November 09
WEDNESDAY
9.00am

AHS 3102
RESEARCH METHODOLOGY




06 November 09
FRIDAY
9.00am

AHA 3153
ELECTROPHYSIOLOGY AND VESTIBULAR TEST




11 November 09
WEDNESDAY
2.30pm


LEARNING PROCESS AND SPECIAL NEEDS
AHA 3172





13 November 09
FRIDAY
3.00pm

AUDITORY AMPLIFICATION
AHA 3113



15 November 09
SUNDAY
9.00am

PAEDIATRIC AUDIOLOGY
AHA 3123


18 November 09
WEDNESDAY
9.00am

AUDIOLOGY CLINIC
AHA 3133



19November 09
THURSDAY
11.00am

VIVA


















Wednesday, October 28, 2009

Madu..




عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ
جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ إِنَّ أَخِي اسْتَطْلَقَ بَطْنُهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اسْقِهِ عَسَلًا فَسَقَاهُ ثُمَّ جَاءَهُ فَقَالَ إِنِّي سَقَيْتُهُ عَسَلًا فَلَمْ يَزِدْهُ إِلَّا اسْتِطْلَاقًا فَقَالَ لَهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ جَاءَ الرَّابِعَةَ فَقَالَ اسْقِهِ عَسَلًا فَقَالَ لَقَدْ سَقَيْتُهُ فَلَمْ يَزِدْهُ إِلَّا اسْتِطْلَاقًا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَدَقَ اللَّهُ وَكَذَبَ بَطْنُ أَخِيكَ فَسَقَاهُ فَبَرَأَ


Abu Sa'id Khudri reported that a person came to Allah's Apostle (may peace be upon him) and told him that his brother's bowels were loose. Thereupon Allah's Messenger (may peace be upon him) said: Give him honey. So he gave him that and then came and said: I gave him honey but it has only made his bowels more loose. He said this three times; and then he came the fourth time, and he (the Holy Prophet) said: Give him honey. He said: I did give him, but it has only made his bowels more loose, whereupon Allah's Messenger (may peace be upon him) said: Allah has spoken the truth and your brother's bowels are in the wrong. So he made him drink (honey) and he was recovered. This hadith has been narrated on the authority of Abu Sa'id Khudri through another chain of transmitters but with a slight variation of wording.




Hadis Abu Said Al-Khudriy r.a katanya: Ada seorang lelaki datang kepada Nabi s.a.w lalu berkata: Saudaraku terasa mual-mual perutnya. Rasulullah s.a.w bersabda: Berilah beliau meminum madu! Setelah lelaki itu memberikan madu kepada saudaranya, beliau datang lagi kepada Nabi s.a.w dan menyatakan: Aku telah memberinya minum madu, tetapi perut beliau bertambah memulas. Kejadian itu berulang sehingga tiga kali. Pada kali yang keempat, Rasulullah s.a.w bersabda: Berilah beliau minum madu! Lelaki tersebut masih lagi menyatakan: Aku benar-benar telah memberinya minum madu, tetapi perut beliau bertambah memulas. Maka Rasulullah s.a.w bersabda: Maha benar Allah yang telah berfirman: Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalam minuman itu terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Oleh itu, mungkin ada yang tidak sesuai dengan perut saudaramu itu. Akhirnya Rasulullah s.a.w sendiri yang memberikan minum madu dan sembuhlah saudara lelaki itu.




HADIS : RIWAYAT MUSLIM
KITAB : SALAM
BAB : Berubat Dengan Cara Meminum Madu





Tuesday, October 27, 2009

AGM HEALS 08/09














Annual General Meeting (AGM) 08/09





Malam tadi berlangsung Mesyuarat Agung Tahunan @ Mu`tamar Thanawi @ Annual General Meeting HEALS 08/09 bertempat di Auditorium Kulliyyah of Medicine (KOM). Sebelumnya, acara bermula di masjid dengan tazkirah dan majlis ifthor di lobi KOM.Kehadiran agak membanggkan terutamanya dikalangan sisters. Brothers?? macam biasala ek.

AGM memang sinonim dengan proses pertukaran kuasa dari tenure yang lama ke tenure yang baru. Yang berkuasa selama setahun akan turun menjadi ahli biasa dan yang baru akan memegang tampuk kuasa. Lumrah kejadian sememangnya begitu. Yang terus kekal hanyalah yang menciptakan dan mentadbir alam ini.Maha Suci Allah .. Subhanallah...





MAINBOARD VS EXCO


Aku punyai pengalaman dalam 2 posisi penting dalam Heals dengan tenure yang berbeza2; Headcomm Da`wah dan Tarbiyyah(07/08) dan Vice President 2 [Bro] (08/09). Dan kalaulah ditanya post mana yang lebih aku sukai, pasti aku akan jawab, jadi EXCO! Hairan? Ya, di situ aku rela dikerah untuk menjadi 2 peranan iaitu sebagai orang yang bagi arahan dan pada masa yang sama bergerak dan melaksanakan bersama2 dengan orang yang diarah. Di situ ada kepuasan..! Posisi yang melatih communication skill dengan admin , mainboard dan ahli terutamanya. Posisi yang selalu ke bilik Madam Narimah Deputy Dean Student Affairs semata-mata untuk mendapatkan approval program yang dirancang.huhu.. Posisi yang selalunya bila berhadapan dengan Madam, abis proposal programku diconteng(madam sangat particular tentang Grammar..hahaha), diarah tukar itu dan ini dan pernah juga direject begitu saja. Di situ ada kepuasan!! (puas ke atau tak puas hati??)







Vice President 2 HEALS 08/09






Berbeza dengan jawatan dalam mainboard.Wallahua`lam, mungkin peranan sebagai orang yang mengarah dan memerhati biro tidak memberikan impak yang besar dalam diriku.Aku menjadi pasif dalam keadaan-keadaan tertentu. Sumbangan? Actions speak louder than words...Lebih menyedihkan lagi, banyak program kami yang tak dapat dilaksanakan pada sem lepas kerana budget yang sedikit dan ditunda ke sem ini juga tidak dapat dilaksanakan gara-gara H1N1.Semua program WAJIB ditunda! Maka apa yang dapat kami lakukan?? ~FaSobrun Jameel~ Sabar kan Indah...(^-~)






Penyerahan kuasa kepada VP2 yang baru
Bro Ramadhan
(Rayyan to Ramadhan: Pintu puasa kepada Bulan puasa.. :-))




Apa2 pun syukur, hamdalah kerana diberikan peluang untuk merasai 2 post yang berbeza, berpresidentkan dengan gaya dan cara masing2, bekerja sebagai teamwork dalam Heals dan segala pengalaman berharga yang dikutip yang mungkin orang lain tak dapat atau tidak sempat merasa peluang tersebut.Alhamdulillah.





HEALS 08/09

President: Mohd Irfan Roslee
Vice President 1: Noorsakini bt Salleh
Vice President 2: Mohd Rayyan bin Abdul Rahim

Secretary General: Azuwan Musa
Asst Secretary General: Marlina bt Mohd Zain

Treasurer: Nur Nadhirah bt Khairuddin
Asst Treasurer: Mohd Firdaus bin Nazr Shaharuddin

Da`wah and Tarbiyyah Bureau
Mohd Naim bin Abdul Rahim
Tasnim bt Lutfi

Special Task and Welfare Bureau
Mohammad Amir Hakim b Mat Jusoh
Noor Taufikiah bt Harun

Entrepreneurship Bureau
Muhammad Huzaifah b Ahmad
Sh. Nurhidayah bt Sy. Abu Bakar

Education and Information Bureau
Mohd Ramadhan b Abdul Hamid
Nur Aida Madiha bt Che Rahim

Sport and Recreation Bureau
Ahmad Huzaifah b Usoh@ Yusoff
Nur Syazriena bt Ghazali









HEALS 09/10

President: Abdul Rahman bin Al Azmi
Vice President 1: Izzati Sarah
Vice President 2: Mohd Ramadhan bin Abdul Hamid

Secretay General: Azuwan Musa
Asst. Secretary General: Fatimah Amirah

Treasurer: Lyana
Asst. Treasurer: Mohd Naim Abdul Rahim

Excos
Mohd Hafizi Mohd Nor
Lukmanul Hakim
Amir Hakim

Anis Nadia
Izzah Ismail

yang len tak kenal..huhu sori..














Lagi berita di sini dan sini


Sunday, October 25, 2009













Hadith Keempat


Dari Abdullah bin Abi Talhah, dari bapanya (Abi Talhah), ia berkata: Bahawsanya Rasulullah Sollallahu`alaihiwasallam pernah datang pada suatu hari sedangkan kegembiraan terlihat di wajahnya.Maka kami pun bertanya : "Ya Rasulullah, sesungguhnya kami melihat kegembiraan di wajahmu yang belum pernah kami melihatnya?"


Jawab baginda: " Benar! Sesungguhnya telah datang kepadaku seorang malaikat (dalam riwayat lain baginda bersabda: Sesungguhnya Jibril telah datang kepadaku), lalu ia berkata kepadaku:

"Ya Muhammad! Sesungguhnya Tuhanmu telah berfirman kepadamu: "Tidakkah engkau redha bahawa taida seorang pun dari umatmu yang berselawat kepadamu satu kali melainkan AKU akan berselawat kepadanya sepuluh kali, dan tiada seorang pun dari umatmu yang akan mengucapkan salam kepadanya sepuluh kali"
Jawabku: " Aku redha wahai Tuhanku."



Shahih :Nasa`i (3/44dan 50), Ahmad (4/30), Darimi (2/317), Ibnu Hibban (no.2391 -Mawarid), Hakim (2/420)




































Hadith Ketiga


`Dari Anas bin Malik, ia berkata: Telah bersabda Rasulullah Sollallahu`alaihiwasallam: "Barangsiapa yang berselawat kepadaku satu kali selawat, nescaya Allah akan berselawat kepadanya sepuluh kali dan dihapuskan darinya sepuluh kesalahan serta diangkat baginya sepuluh darjat."


Shahih. Dikeluarkan oleh imam-imam: Nasa`i (3/50), Bukhari dalam kitabnya Adab al-Mufrad (no.643), Ibnu Hibban (2390), Hakim (1/550), Nasa`i juga dalam kitabnya `Amalul yaum (no.62)

































Hadith Kedua



"Barangsiapa berselawat kepadaku satu kali selawat, nescaya Allah berselawat kepadanya sepuluh kali."

Shahih. Dikeluarkan oleh Muslim (2/4)






*matan berbeza







Keutamaan Selawat dan Salam kepada Nabi Sollallahu`alaihiwassalam














Hadith Pertama

"Dari Abu Hurayrah radhiallahu`anhu berkata: Bahawasanya Rasulullah sollallahu`alaihiwasallam telah bersabda: `Barangsiapa yang berselawat kepadaku satu kali, nescaya Allah akan berselawat kepadanya 10 kali'."

Shahih: Muslim (2/17), Abu Daud (no 1530), Nasa`i (3/50), Tirmidzi (no 483), Ahmad (2/262,372,485), Darimi (2/317), Bukhari dalam Kitabnya Adab al -Mufrad (no 645)















Monday, October 19, 2009

Puasa Enam & Penutup Syawal

Alhamdulillah, tinggal sejam lagi Syawal akan pergi dan digantikan Zulqa`idah.Bagaimana puasa enam kita? Kesilapan yang biasa berlaku, kita suka bertangguh-tangguh untuk menyelesaikan puasa 6.Akibatnya, bila rujuk kalendar balik, 'ngam-ngam' ada 6 hari lagi!! Tempoh 6 hari tu pula penuh dengan acara-acara yang memerlukan tenaga yang maksimum!..mau atau tidak, terpaksa la berpuasa juga sepanjang 6 hari ni semata-mata mahu ganjaran seolah-olah berpuasa sepanjang tahun.



1 amalan =10 kebajikan


Ramadhan- 30 hari
30 x 10 = 300kebajikan


Syawal- 6hari
6 x 10 = 60 kebajikan


300+60 = 360,
bersamaan dengan setahun(360 hari)


Alhamdulillah atas ni`mat dan hidayah ini..




عَنْ أَبِي أَيُّوبَ الْأَنْصَارِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّهُ حَدَّثَهُ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ

Abu Ayyub Al-Anshari radhiallahu 'anhu meriwayatkan:

Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda :"Barangsiapa berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu diikuti dengan (puasa) enam hari di bulan Syawal, maka (pahalanya) seperti ia berpuasa selama satu tahun . (HR. Muslim).







Friday, October 16, 2009

Resepi Abuya

Post entri kali ini adalah untuk menunaikan permintaan Abang Sulung yang berada jauh diperantauan (huhu....ayat skema.. :-P)..Ini resepi abuya tatkala time belajar dulu2 dan telah diajarkan kepada anaknya sorang ni.haha...


Bahan-bahan:


Daging (ikut kuantiti yang mahu disediakan)



Bawang merah, bawang putih, tomato,bawang besar


Cili tomato, kentang, asam jawa, miyak sapi, buah pelaga,cili hidup





Cara-cara :

1.Tumis bawang sehingga setengah masak.
video



2.Guna minyak sapi


video




3.Buah pelaga ditumbuk halus.

video



3.Campurkan cili hidup
video


4.masukkan cili tomato dan buag pelaga

video


5.masukkan daging dan tunggu sehingga bau sebati
video



5.Kacau
video


6. masukkan air. (ikut kesesuaian penyediaan)

7.masukkan asam jawa.

8.Setelah beberapa lama, masukkan tomato dan kentang.(kedua-dua dimasukkan lambat kerana cepat lembut)


Tunggu sehingga mendidih dan siap.Alhamdulillah..

SELAMAT MENCUBA!!


Monday, October 12, 2009

Sepetang di SHAS Mosque

Petang itu selepas penat menjaga dan menjalankan hearing screening kepada pengunjung tapak STABAZ (Stall n Bazar), niatku adalah untuk pergi solat maghrib berjemaah di Masjid Sultan Haji Ahmad Shah.Ahh..terlalu rindu dengan bacaan merdu qiraat imam masjid UIAM yang terkenal dengan pelbagai bacaan qiraat itu. Memori 3 tahun yang lepas datang kembali.Ketika itu, aku di tahun kedua Matrikulasi UIAM, saja datang berziarah ke UIAM Gombak dan ketika itu adalah pada bulan Ramadhan.. Allahuakbar!! Surah Al Isra` Juzu` 15 dialun merdu oleh imam terawikh.Sedikit janggal dengan bacaannya tapi itu memang pernah diajarkan oleh Rasulullah Sollallahu`alaihiwassallam kepada para sahabat radhiallahu`anhum.Mungkin imam tersebut berasal dari tempat yang bacaanya itu memang sangat lazim ditempatnya mengikut pandanganku berdasarkan bentuk tubuh dan wajahnya.Mungkin Rusia, Ukraine, Turki Wallahua`lam. Itulah kelebihan Al Qur`an! Dibaca pula dengan suara yang merdu yang mampu menusuk hati yang keras bak kisah Saidina Umar mendengar bacaan surah Thoha. Subhanallah!




Perasaan dan suasana itu seolah menjelma kembali.Makmum yang ramai memenuhi bahagian hadapan masjid berterawikh bersama-sama. Aku cuba menangkap bacaan-bacaan atau sebutan ayat Qur`an yang mungkin asing bagiku kerana imam membaca mengikut qiraat lain. Rasa bersyukur, hamdalah kerana mendapat peluang yang jarang-jarang aku dapat rasakan.

Maghrib itu, Allah bagi lagi peluang menjadi ma`mum kepada Imam yang sama. Tapi , awal2 lagi da berpesan kepada diri sendiri dan berniat, "aku datang bukan kerana suara imam tu!!" Niat diperbetulkan dan alhamdulillah Allah bagi hidayah.Bermacam-macam perasaan sebenarnya yang bermain.Allah sahaja la yang tahu.Mu`jizat Al Qur`an kan..


Usai solat, kucapai Al Qur`an dan mula mengulang surah Yusuf. Teramat suka dengan Surah Yusuf ini. Satu-satunya surah yang menceritakan tentang Nabi Yusuf sahaja dalam satu surah.Berbanding cerita-cerita nabi-nabi yang lain , yang berulang-ulang dalam surah-surah yang berbeza.Mungkin terkesan dengan "ahsanal qosas" (sebaik2 cerita) yang difirmankan Allah.






Mata melilau melihat jemaah yang masih tinggal untuk menunggu solat Isya`.(sengaja tidak menjama`kan solat maghrib dan isya` kerana merasakan i`tikaf menunggu solat isya` itu lagi baik dari pi tempat yang tak tahu tujuannya.) Ada yang sedang mengaji, berbual-bual, berbaring pun ada..selamber jer baring,perkara biasa.Majoriti berkulit hitam.Tapi di situ ada NUR pada wajah mereka.Hmm..tenang dan redup je memandang mereka.Siapa tahu, walaupun berkulit hitam, hati mereka seputih salji?

Azan isya` tiba-tiba berkumandang. Allahuakbar..Allahuakbar!! Adakah akan berkesempatan lagi untuk solat berjemaah disini?? Wallahua`lam.






" Inna akramakum `indallahi atqaakum!"
Sesungguhnya yang paling mulia di sisi Allah adalah orang yang bertaqwa.








Bagaimana pula perasaannya kalau berada di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi ya.. Allahuakbar!!










Friday, September 25, 2009

Sinki...

Tolong perhati dan check sinki anda samada sinki tersebut dipasang ala sangkut-sangkut atau memang diskru kukuh. Sudah pecah berteraburan macam gambar di bawah baru tahu sinki tu ala sangkut-sangkut memang sudah terlambat.~Nasi dah jadi bubur~








Hasilnya, kaki anda akan menjadi mangsa..T_T.. tapi tidak semestinya anda!! Bayangkan kalau budak2 cuba nak capai sesuatu kat atas sinki dan....( Na`uzubillah...)






Berjaya dapat satu lagi kenaikan pangkat dengan 8 bintang (baca: 8 jahitan) tapi kali ni kat kaki pulak.. B-)

~Kaffarah dosa?? ameen..~



Selamat Hari Raya Aidil Fitri..Maaf Zahir dan Batin..Taqabbalallahu minna wa minkum..

Tuesday, September 8, 2009

Ada apa dengan 09/09/09???

Takde pape pun.


Setakat nombor tarikh, hari , dan tahun je yang sama. 09/09/09.


Kalo nak ikut tarikh Islam, maghrib nanti da dikira hari baru.


Ha, kalo camtu, barulah o9/o9/o9 itu begitu bermakna!!


WHY??!!












Da masuk 10 malam terakhir Ramadhan>>>>20 Ramadhan 1430<<<



">Sabda Rasulullah SAW:"Barangsiapa yang mendirikan malam Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala diampunkan dosanya yang telah lalu, dan sesiapa yang berpuasa Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala diampunkan dosanya yang telah lalu.


Salam Laylatul Qadr.............

Thursday, September 3, 2009

Bantulah...












Si Miskin berlapar sepanjang masa, tiada pembuka dan penutup bagi kelaparan itu.Dari pagi jika tiada rezeki untuk menjadi santapannya, maka berlaparlah mereka sehingga malam.Jika malam pun masih tiada lagi rezeki , maka berlaparlah sepanjang malam sehingga paginya.Begitulah kehidupan Si Miskin.

Si Kaya terus kekenyangan setiap masa!Tiada apa yang boleh menghalang mereka untuk makan.Pintalah apa2, pasti kedapatan apa yang dipinta.

Inilah hikmah Ramadhan..! Si Kaya dan Si Mampu dilatih untuk menahan diri seakan-akan dirinya adalah orang miskin yang sentiasa kelaparan.Bezanya, Si Kaya dilatih hanyalah untuk menahan lapar bermula dari waktu Imsak sehingga terbenam matahari(Maghrib), sedangkan Si Miskin mungkin berterusan kelaparannya itu.. TIADA PEMBUKA DAN PENUTUP!!

Bantulah mereka dan dirimu dengan menyucikan hartamu.

"Ingatlah pada hari ketika emas dan perak dalam neraka jahannam, lalu dengan itu diseterika dahi, lambung, dan punggung mereka (seraya dikatakan kepada mereka) " Inilah harta bendamu yang kamu simpan untuk dirimu sendiri, maka rasakanlah (akibat dari) apa yang kamu simpankan itu" (At-Taubah:35)


" HAAZAA KANAZTUM LIANFUSIKUM!! FAZUUKUU MA KUNTUM TAKNIZUUN...!"



~Zakat Fitrah bagi negeri Pahang Darul Makmur = RM7.00 ~


P/s: 10 malam terakhir Ramadhan! Salam Laylatul Qadr...














Wednesday, August 19, 2009

Klinik


















Selama berpraktikal di Audiology Clinic Hospital Tengku Ampuan Afzan Kuantan ini, sudah banyak patient(pt) yang yang telah kutemui.Muda, tua, Datin, datuk,nenek,budak sekolah,baby malah banduan juga termasuk dalam senarai pt kami. Tugas didalam klinik nampak susah pada awal2 berpraktikal, namun lumrah manusia belajar dari kesilapan.Mahu atau tidak, kita kena menghadapai segala kemungkinan segala jenis pt yang datang dan bersiap sedia dengan ilmu!

Posting blog kali ni nak berkongsi pengalaman yang berlaku dalam minggu ni yang kurang pesakit gara2 H1N1. Maklumat pesakit terpaksa dirahsiakan dan ini sememangnya merupakan "medicolegal purpose" dalam semua procedures hospital.

Pesakit dirujuk ke klinik kami daripada ENT(Ear Nose n Throat) department untuk menjalani ujian pendengaran setelah mengadu masalah pendengaran.Ketika itu , tiba giliranku untuk menjalankan ujian selepas 2orang lagi yang sekumpulan denganku sudah selesai dengan ujian2 mereka.

Selepas selesai mengambil latar belakang pesakit, seperti biasa pemeriksaan untuk melihat telinga(salur telinga,gegendang telinga) dijalankan.

Tatakala keadaan telinga dapat diperhati, Hatiku bermonolog " As my expectation, listed in patient's file and proven through this otoscopic examination..hmmm.."

"Central perforation 20% Tympanic Membrane at Left Ear." laporku kepada En. Ahsrul, Audiologist Kementerian Kesihatan Malaysia HTAA, merangkap supervisor kami pada hari tersebut.

Apa yang aku kesalkan sangat dalam kes ini adalah sebab terjadi koyakan pada gegendang telinga(perforation tympanic membrane) pesakit itu.Pesakit mengadu telah DITAMPAR SEBANYAK 3KALI dibahagian muka kiri oleh suaminya..Bayangkan hanya dengan 3 kali je dah mampu nak koyakkan gegendang telinga kita yang sememangnya kenyal ni.Allahuakbar!! apa jenis laki la ni...Bukan jenis tampar/ "babab" baby dah ni.Kalau baby kene babab pun , mesti suka je..=p



Normal Tympanic Membrane




Perforated tympanic membrane







Didalam Islam sendiri ada peraturan- peraturan sebelum pukulan dibolehkan.Itu pun dengan syarat2 yang tertentu seperti tidak boleh pukul di bahagian kepala etc.

1. Nasihat
2.Asing tempat tidur
3.Pukul



Ada orang tahu tentang sesuatu perkara dan istiqamah melakukannya.BERUNTUNGLAH KAUM INI. Ada orang tahu tetapi masih lagi melakukan kerja2 yang salah dan ada orang yang tidak tahu tetapi mengikut sahaja apa yang dilakukan orang lain tanpa dalil atau nas yang shahih.CELAKALAH KAUM INI.



~Fastabiqul Khairat~




Audiologist-to-be





















Sunday, August 2, 2009

Wal fajr..

Demi Matahari






video

















"Allahumma barik ummati fi buquliha..."


“Ya Allah, berikanlah keberkatan kepada umatku pada waktu pagi mereka.”
(Hadis riwayat at-Tirmizi)
























Thursday, July 23, 2009

Danger!!





Buat mereka yang tengah 'naik syeikh' atau 'masyuk' menyumbat telinga dengan cutton bud atau putik kapas.....


ANDA JUGA BOLEH MELAKUKANNYA!!









Gegendang telinga anda berpotensi tinggi untuk cedera jika anda sentiasa menggunakan putik kapas atau yang seangkatan dengannya, kononnya untuk membersihkan telinga anda.
Mungkin istilah 'tahi telinga' itu sendiri menggambarkan seolah2 ianya adalah najis..-taik- yang perlu dibersihkan sentiasa, sama seperti najis lain. Jika ini pendapat anda, maka anda SALAH!!

Tahi telinga atau nama saintifiknya 'wax cerumen' adalah sejenis cecair seakan lilin yang dihasilkan oleh kelenjar didalam salur telinga..Hanya dengan perkataan tahi sahaja, anggapan orang ramai telah terpesong sedangkan wax ini mempunyai hikmah semulajadi ..


>Memerangkap habuk, butiran pasir halus,mikroorganisma.

>baunya menghalang serangga dari mendekati apatahlagi memasukinya

> Fungsi sebagai antibiotik dan anti fungi.

>melembabkan epithellium dalam salaur telinga.

>Kalis air.

>membersihkan telinga..mempunyai mekasnisme pembersihan tersendiri..


Nah, begitu banyak fungsi yang dimainkan oleh yang dinamakan ¬tahi¬ ini . Penggunaan putik kapas menyebabkan kotoran yang hendak dibawa keluar melalui mekanisme tersendiri, tertolak semula ke dalam, merosakkan kelenjar penghasilan wax,berlaku jangkitan didalam telinga dan sebagainya..

Inilah sebabnya para doktor , specialist ENT, Audiologist, melarang penggunaan putik kapas. Jika berlaku rasa kurang selesa atau sakit, berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan penjelasan yang betul.



وهو ا لذي أنشأ لكم ألسمع وألأبصار وألأفئدة لعلكم تشكرون

Tuesday, July 21, 2009

Derma darah lagi.. B-)

Alhamdulillah, diberi ni`mat Iman dan Islam disamping kesihatan aqal dan jasmani..

Hari ini telah kutanamkan niat untuk menderma darah selepas cukup tempoh 3bulan pendermaan terakhir memandangkan tiada kelas pagi dan bukan giliranku ke klinik waktu petang

Semuanya berjalan lancar tanpa sangkut kat mana2 checkpoint.Alhamdulilah berjaya buat kali ke-7.


Blood Type : A+

Weight: ...secret...

Blood Pressure: 120/80mmHg

Haemoglobin : 13.7


"Sihat sebelum Sakit"

Thursday, July 9, 2009

Syahid..!


Marwa-el-Sherbini Syahidatul Hijab!

<> Wanita Muslimah Mesir

<> Berhijab

<>Sedang mengandung 3 bulan

<> Sedang menghadapi perbicaraan kes mahkamah

<> di dalam mahkamah!

<> depan Hakim!

<> depan pengawai keselamatan!

<> depan keluarga!

<> depan orang ramai!

000 DITIKAM SEBANYAK 18KALI 000

<> gara-gara dituduh `pengganas'

<> kerana memakai HIJAB!!

<>oleh lelaki Jerman

=pengawai keselamatan tak buat apa-apa.

++++ si pembunuh(lelaki Jerman) memanggil muslimah sbg `pengganas` kerana hijabnya..

SIAPA PENGGANAS YANG SEBENAR SEKARANG!!!


" Atas sebab dosa apa, dia dibunuh??"

"What was her sin to be killed?"

bi ayyi zamben qutilat??!


















p/s: ?? بأي ذنب قتلت

Thursday, July 2, 2009

Atadaruuna manil MUFLIS!!




Tahukah siapa Orang Muflis?!!



Sabda Rasulullahi Sollallahu `alaihi wasallam kepada Sahabat radhiallahu`anhum..

Atadaruuna manil muflis??
~siapakah orang yang muflis?~



Sahabat radhiallahu`anhum menjawab..

~orang yang tidak mempunyai dinar dan dirham~



Sabda Rasulullahi sollallahu`alaihi wasallam..

~orang yang muflis ialah orang yang datang dengan pahala yang banyak pada hari kiamat nanti ; pahala puasanya, pahala zakatnya, pahala hajinya, pahala umrahnya,pahala sadaqahnya dan bermacam2 lagi pahala kebaikan yang dilakukannya, tetapi orang ini telah menzalimi orang lain, mengumpat orang lain dan kejahatan lain yang dilakukannya, maka orang yang dizalimi atau yang dilakukan kejahatan terhadapnya meminta hak mereka.Lalu pahala orang tadi diberikan kepada orang yang menuntut atas perbuatan jahatnya sehingga habis semua pahala orang tadi sedangkan masih ada lagi orang meminta haknya.Lalu, dosa orang yang meminta haknya itu dicampakkan kepada orang yang menzaliminya dan orang itu pun dicampakkan ke dalam api neraka..!

Aw kama Qol.... Shahih Bukhari, Bab menzalimi orang lain.

sedih


Catatan :

Fulus atau Falsan dalam bahasa Arab bermaksud duit.tapi duit yang dimaksudkan adalah duit syiling (tembaga).Dalam bahasa Melayu, istilah `sen` yang kita gunakan adalah berasal daripada kalimah Falsan ---> san ---> sen iaitu nilai yang paling rendah. (20 sen!! peace)

Adapun istilah muflis itu merujuk kepada si pelaku ( fa`il )yang menunjukkan si pelaku hanya mempunyai duit syiling (sen) sahaja; tiada dinar (emas) mahupun dinar (perak)!!


p/s: Muflis akhirat ??

Thursday, June 18, 2009

13 June .. Melaka


















































Abuya , nenek, ummi


`pengantin`baru... hehe





Family Bou` Syamsah



rehat..da habis



santai