Monday, December 6, 2010

Perjanjian

[Kuliah Tafsir]
[Masjid Al Azim]
[Selepas Magrib]


وَأَوْفُواْ بِعَهْدِ اللّهِ إِذَا عَاهَدتُّمْ وَلاَ تَنقُضُواْ الأَيْمَانَ بَعْدَ تَوْكِيدِهَا وَقَدْ جَعَلْتُمُ اللّهَ عَلَيْكُمْ كَفِيلاً
إِنَّ اللّهَ يَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ


Dan tepatilah perjanjian dengan Allah apabila kamu berjanji dan janganlah kamu membatalkan sumpah-sumpah(mu) itu, sesudah meneguhkannya, sedang kamu telah menjadikan Allah sebagai saksimu (terhadap sumpah-sumpahmu itu). Sesungguhnya Allah mengetahui apa yang kamu perbuat.




1. Munafik terbahagi kepada 2 : Munafik I`tiqadi (Aqidah) dan Munafik `Amali (amalan). Munafik I`TIQADI hanya berpura-pura beriman kepada Allah dan Rasulnya sedangkan hatinya kufur. Manakala Munafik `AMALI , perbuatannya menyerupai amalan orang munafik sedangkan dia masih lagi beriman kepada Allah dan Rasulnya. Ditakuti, jika sudah terbiasa dengan munafik `amali, akan menjurus kepada munafik i`tiqadi.

2. Tanda orang munafik ada 3; Apabila bercakap, dia berdusta.Apabila dia berjanji, dia mungkiri.Apabila dia diamanahkan, dia khianati.

3. Ayat di atas menerangkan akan kewajipan menepati janji. Dalam ayat yang lain Allah berfirman ;

وَأَوْفُواْ بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْؤُولاً

Penuhilah janji: Sesungguhnya janji itu itu akan minta dipertanggungjawabkan

4. Jika diimbau dan dikaji semula sirah Rasulullah Sollallahu`alaihiwasallam, kebanyakan perjanjian yang dibuat antara Rasulullah dan Musyrikin Mekah akhirnya dikhianati sendiri oleh golongan Musyrikin.

5. Inilah yang terjadi dalam peristiwa Fathul Makkah (Pembukaan Kota Makkah) hasil dari pengkhianatan Musyrikin atas perjanjian yang dimeterai..



No comments:

Post a Comment