Tuesday, December 2, 2008

Bermimpi..

Mimpi adalah perkara biasa yang dialami oleh manusia tatkala sedang tidur.Mimpi boleh jadi mimpi yang baik atau mimpi buruk.Namun seringkali mimpi itu disalahertikan apabila adab-adab mimpi yang diajarkan oleh Rasulullah Sollallahu`alaihiwasallam tidak diambil perhatian.Maka berlakulah perbuatan-perbuatan yang mempermainkan mimpi orang lain apabila mimpi itu diceritakan kepada mereka.Contohnya:


A : Aku bermimpi dipatuk ular la malam tadi.
B : Hmm..aku rasa tiga hari lagi la kehidupan kau ni....(ketawa dalam gurauan)


Situasi ini mungkin biasa berlaku kepada mereka yang menganggap mimpi ini sebagai mainan tidur.Tetapi, apa yang berlaku kepada Nabi Yusuf `alaihissalam menunjukkan sebaliknya.Di dalam Al Qur`an ,Surah Yusuf, diceritakan terdapat 3 mimpi yang berlaku kepada Nabi Yusuf `alaihissalam, Raja Mesir dan 2 orang teman yang berada dalam penjara bersama Nabi Yusuf `alaihissalam.Kesemua mimpi-mimpi yang diceritakan ini berlaku.Nah, mimpi tidak hanya dikategorikan sebagai mainan tidur sahaja tetapi boleh juga menjadi ilham atau wahyu kepada para nabi.Mari kita berkongsi adab-adab mimpi yang datang dari Rasulullah Sollallahu`alaihiwasallam dari hadith-hadithnya:


Abu Salamah bin Abdurrahman berkata: saya mendengar Abu Qatadah bin Rab`i berkata: Saya mendengar Rasulullah Sollallahu`alaiwasallam bersabda:

((Mimpi yang baik berasal dari Allah sementara mimpi yang buruk berasal dari syaitan.Apabila salah seorang dari kamu bermimpi sesuatu yang tidak menyenangkan maka hendaklah ia meludah ke kiri 3 kali ketika terbangun dan berlindung kepada Allah dari keburukannya(dengan mengucapkan Ta`awudz) kerana sesungguhnya mimpi itu tidak akan membahayakannya))

***Berludah yang tidak mengeluarkan air ludah***( yanfus )

Abu Salamah berkata: "Aku tidak bermimpi sesuatu yang lebih terasa lebih berat bagiku daripada gunung, begitu aku mendengar hadith ini aku tidak mempedulikan mimpi tersebut."

Dalam riwayat yang lain disebutkan : "Saya pernah bermimpi sesuatu yang memberatkanku, sehingga aku mendengar Abu Qatadah berkata : " Aku juga pernah bermimpi sesuatu yang membuatkankujatuh sakit sehingga aku mendengar Rasulullah Sollallahu`alaihiwasallam bersabda : "Mimpi yang baik berasal dari Allah jika seseorang dari kamu bermimpi sesuatu yang menyenangkan maka janganlah ia ceritakan kecuali kepada orang yang suka mendengarkannya.Dan hendaklah ia meludah ke kiri sebanyak 3 kali.dan hendaklah ia berlindung kepada Allah dari keburukannya yang dilihat dalam mimpinya itu (dengan mengucapkan ta`awudz) Kerana sesungguhnya mimpi itu tidak akan membahayakannya."
(Muttafaqun `alaihi)


Imam Muslim meriwayatkan dari Jabir radhiallahu`anhu dari Rasulullah Sollallahu`alaiwasalam bersabda:
"Jika salah seorang dari kamu melihat dalam mimpinya sesuatu yang dibencinya maka hendaklah ia meludah ke kiri sebanyak 3 kali, berta`awudz kepada Allah dari gangguan syaitan 3 kali dan mengubah posisinya."




Ringkasan :

1.Berludah 3 kali ke kiri - berludah tanpa memgeluarkan air liur...tuuh..!! tuuh..!! tuuh..!!

2.Berta`awudz - A`uzubillahi minassyaiton nirrajeem....

3.Menukar posisi tidur - kepala di tempat kaki dan sebaliknya..bagi yang sudah berpasangan , dinasihati untuk memberitahu pasangan masing2 tentang perubahan posisi tidur terlebih dahulu sebelum tidur lagi..heh (^_~)

4.Tidak menceritakan mimpi tersebut kepada orang lain.Seboleh-bolehnya dilupakan terus.Sekiranya ingin juga menceritakan mimpi tersebut, carilah orang-orang alim yang akan mendoakan kebaikan mimpi tersebut.

No comments:

Post a Comment