Saturday, December 6, 2008

`Ain


Entri kali ini bukanlah bertujuan ingin bercerita tentang Cik `Ain atau makcik `Ain atau Tok `Ain. Bukan juga mahu bercerita tentang mata secara physically (kena tanya optometrist la kalau nak tahu tentang mata secara detail). Tetapi lebih menjurus kepada penyakit akibat pengaruh pada pandangan mata yang diriwayatkan melalui hadis Nabi Sollallahu`alaihiwasallam.

Kebiasaan kita kalau melihat sesuatu yang menakjubkan,pastinya ketakjuban itu disertai dengan 'huyyyooo', 'wow', 'hebat woo' dan lain-lain lagi semata-mata mahu mengambarkan kekaguman kita itu.

Di samping itu,pandangan dalam kekaguman juga merupakan salah satu wasilah orang yang melihat menzahirkan kekaguman itu tanpa bicara sepatah pun di bibir.Tapi AWAS!! Setiap yang pujian itu menanti pelbagai masalah terutama kepada orang yang dipuji tidak kiralah pujian melalui mulut atau perasaan yang timbul melalui pandangan.

Firman Allah subahanahu wata`ala:


وَلَوْلَا إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَكَ قُلْتَ مَا شَاء اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ إِن تُرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنكَ مَالاً وَوَلَداً

Dan mengapa kamu tidak mengatakan waktu kamu memasuki kebunmu "MAASYAA ALLAH, LAA QUWWATA ILLAA BILLAH (sungguh atas kehendak Allah semua ini terwujud, tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah). Sekiranya kamu anggap aku lebih sedikit darimu dalam hal harta dan keturunan, (Al Kahf ;39)



Rasulullah Sollallahu`alaihiwasallam bersabda :

"Pengaruh 'ain itu benar-benar dapat terjadi.Kalaulah ada sesuatu yang dapat mendahului taqdir nescaya 'ain lebih mendahuluinya."
(Hadith Shahih Riwayat Muslim dan dan Ahmad)


Rasulullah Sollallahu`alaihiwasallam bersabda:

"Jika salah seorang dari kamu melihat sesuatu yang menakjubkan pada dirinya atau hartanya hendaklah ia mendoakan keberkatan atasnya kerana sesungguhnya penyakit akibat pengaruh pandangan mata itu benar-benar terjadi."
(Hadith Shahih Riwayat Ibnu Sunni)


Abu Sa`id berkata: "Rasulullah Sollallahu`alaihiwasallam biasa berta`awudz dari gangguan jin dan pengaruh `ain hingga turunlah Mu`awwidzataini (surah Al Falaq dan surah An-Naas).Ketika kedua surah itu turun,beliau mempergunakannya dan meninggalkan selainnya."
(Imam At-Tirmidzi berkata: Hadith Hasan)


Kesilapan yang biasa dilakukan adalah memuji tanpa mengembalikan pujian itu kepada yang menciptakan sesuatu itu menjadi indah atau cantik.Lafaz-lafaz seperti Alhamdullillah, Masya Allah,Subhanallah,Allahuakbar tidak diselitkan dalam ucapan pujian itu.Sepatutnya, yang menciptakan kecantikan itulah yang perlu kita puji kerana menjadikan sesuatu itu cantik..Kembalikan pujian itu kepada yang sepatutnya dipuji dengan memasukkan lafaz- lafaz tadi dalam pujian tersebut.

"Subhanallah, tembamnya budak ni" (^_~)

"MasyaAllah,rumah baru ni cantik"

"Allahuakbar, hebat awak ni."


Begitu juga pandangan mata (a`in) yang selalu kita tidak sedari melakukannya terhadap orang lain tanpa mengembalikan ketakjuban itu kepada Allah subhanahu wa ta`ala.Hakikatnya yang menjadikan setiap sesuatu itu hanyalah Allah.

Teringat kata-kata ustaz saya yang mengajar akan hal ini, "Seseorang itu boleh jatuh(baca:muflis,hilang jawatan dan seangkatannya) gara-gara selalu dipuji tanpa menhubungkan pujian itu kepada Allah kerana `ain iaitu pengaruh pandangan mata."

Kesimpulannya, jagalah pujian dan pandangan matamu yang mungkin akan membinasakan orang lain..wallahu`alam.

"Pujian Ibarat Pisau Cukur di Leher Manusia"


5 comments:

  1. ~subhanallah..cantik mata..(baca:gambar)..=D

    nyway,nice article...=)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, semoga dapat ambil cakna n amalkan..=)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. masya Allah, hebatnya kuasa mata...

    dari kerana mata yang mempunyai kuasa...
    oh, aku tergoda, aku terkecewa kerananya
    ~~~lirik lagu P Ramlee~~~

    syukran ya akhi atas peringatan!

    ReplyDelete
  5. Subhanallah...Maha Suci Allah

    Alhamdulillah... Pujian bagi Allah

    Allahuakbar.. Allah Maha Besar

    ReplyDelete