Thursday, December 4, 2008

Berbaik Sangka Dengan Allah..

Sejak pengumuman keputusan peperiksaan semester 1 2008/2009 disahkan keluar, ramai pula yang menghantar pesanan khidmat ringkas sms mengadu masalah natijah mereka yang tidak memberangsangkan.Ada yang terlalu sedih.Ada yang kecewa.Ada yang menyumpah maki seranah.Ada pula yang sudah merancang (emosi tak stabil kot) untuk berhenti dari meneruskan pelajaran di UIAM Kuantan ini.Tidak dilupakan juga, ada yang gembira sakan.Masing-masing dengan cara dan gaya yang tersendiri demi meraikan kegembiraan atau menghilangkan rasa ketidakpuashatian dan kekecewaan menatap natijah mereka.

Namun persoalan menerjah kembali. Mengapa aku pula yang mereka cari?Apa kelebihanku?


Betullah apa yang selalu diperkatakan orang "Erti Hidup Pada Memberi".Tidak semestinya bila kita sudah cukup segala-galanya barulah mahu 'memberi'.Apa yang mampu di'hadiahkan' kita beri seadanya.Walaupun monolog dalaman selalu mengatakan kita tidak mampu dan tidak boleh.Inilah penyakit yang akan membarah dan akhirnya menjadi kanser 'aku tidak pedulisme'' dikalangan masyarakat kita pada hari ini. "Kau dengan hal kau , aku dengan hal aku.." .."Kubur kita asing-asing.."


Kembali kepada persoalan natijah peperiksaan yang baru keluar, 'Berbaik Sangkalah Dengan Allah". Setiap sesuatu yang berlaku pasti ada hikmahnya.Musahabahlah dengan apa yang berlaku sepanjang semester dan berusaha untuk menjadi lebih baik.Asam garam kehidupan begitulah,kadang-kadang kita berjaya, dan kadang-kadang juga kita gagal. 'Gagal sekali bukan bererti gagal selamanya' Pasti banyak lagi rahsia yang akan tersingkap jika berada dalam golongan orang yang sabar.~Sabar kan indah~


Ingatlah ayat yang selalu diulang-ulang ini :


أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? (Ar Rum ;2)


Kepada yang berjaya, tahniah dan teruskan kegemilangan anda..Perbanyakkan syukur kepada Allah.InsyaAllah akan ditambahi lagi kejayaan pada masa akan datang.


لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ

"Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (ni'mat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (ni'mat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih".(Ibrahim :7)

Jihad perlu diteruskan...

3 comments: