Thursday, January 20, 2011

Tersorok..

Canggih teknologi sekarang ini. Nak scan apa2 yang ada dalam badan yang jauh terperosok pun mudah. Kelebihan dan kredit kepada sesape yang ambil bidang Diagnostic Imaging and Radiography. Boleh diagnose badan manusia sampai ke dalam tanpa melucutkan sehelai pakaian pun malah kene pakai baju khas untuk elak kesan radiokatif berlebihan. (Baju plumbum??)



Sebenarnya gambar X-ray ini diambil sewaktu mula2 mendapatkan rawatan di Klinik Pergigian UIAM Kuantan. Rawatan belum bermula lagi tapi diagnose begitu terperinci sampai perlu melalui proses imaging X-ray.(Kredit to IIUM Dentistry student) Hasilnya, banyak juga masalah yang dapat dihidu walaupun pandangan mata kasar nampak normal;


1.Kewujudan geraham besar yang belum tumbuh yang pastinya memberi masalah besar sehingga perlu dibedah jika posisi pertumbuhannya menggangu geraham sebelahnya.(Geraham atas kiri dan geraham bawah kanan.[X-ray ini menghadap anda.bukan membelakangi anda])





Warna putih : Almagam/tampalan
2 geraham besar songsang yang belum tumbuh(bawah kanan dan atas kiri)=ancaman besar akan datang.



2. Terdapat 2 `lubang` yang terhasil antara 2 gigi yang agak sukar dikesan dengan mata kasar kerana nampak seakan tiada masalah dengan pandangan mata kasar.




Kalau manusia mampu mencipta alat secanggih mesin X-ray untuk mengesan benda yang tersorok(susuk??), bagaimana dengan Pencipta manusia itu sendiri. Analogi biasa yang sering didengari, kalau satu mesin dicipta, pasti manual/ buku rujukan ada pada pembuatnya. Begitu juga dengan manusia yang dicipta oleh Allah, pasti Allah lebih mengetahui hati manusia itu sendiri.

Sabda Rasulullah Sollallahu`alaihi wasallam:


"Ingatlah dalam setiap jasad itu ada seketul daging, apabila daging itu baik maka baiklah jasad itu keseluruhannya, apabila daging itu rosak maka rosaklah jasad itu keseluruhannya. Ingatlah daging itu ialah hati."

(Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Firman Allah ta`ala


يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ


Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.


(Al Hujurat: 13)














2 comments: