Sunday, June 6, 2010

Itu dulu...







5tahun meninggalkan bumi barakah Darul Qur`an, rindu akan bumi itu.Amat rindu akan suasana yang aku lalui selama setahun setengah itu. Istiqamah ke masjid solat berjemaah,Istiqamah puasa sunat Isnin Khamis, dan yang paling penting Istiqamah menghafal dan mengulang Qur`an.Aku ingin mencari `aku` yang dulu.....



Akhirnya Sabtu 5Jun 2010 ,1130 pagi aku berada di DQ..~Alhamdulillah~








Darul Qur`an dah banyak berubah.Suasana dan pemandangan masih lagi samaTempat utama yang diziarahi ialah Masjid.Disinilah....Disinilah....Disinilah....Ah, tak mampu nak dihuraikan..terlalu banyak kenangan tersimpan...













Dewan Muktamar




Dulu dan sekarang~

Sekarang makin berisi


Ini port aku dari 1sem sehingga sem3.Lokasi: Soff terakhir berdekatan dengan pintu belakang.Disinilah halaqah kelas tasmi` aku, tempat aku mencari modal hafalan dan ngulang dan tempat aku tidur qailullah.Ya~ mmg sengaja ku pilih lokasi ini kerana ke-stragik-an untuk melihat segala apa yang berlaku di hadapan. =)


Tatkala sedang mengulang , tiba2 memori 5 tahun yang lepas menerjah. Kawan2 tasmi` pun masing2 punya tempat/port tersendiri mereka seperti aku juga.Seorang demi seorang kuingat lokasi dan gaya mereka menghafal. `Ammar berada dihadapanku bersebelahan dengan tiang dengan gaya hayunan badan kedepan-kebelakang. Helmi Yob disebelah kiri dengan gaya ala-ala joget(ini pemerhatian orang yang berada di belakang..;-) )..haha~ Aku tertawa sendirian.Sungguh! Aku merindui zaman istiqamah itu.

Terimbau juga sesi pagi bersama grup kelas tasmi` masing2. Disebelah kiri kelas tasmi kami merupakan grup kelas tasmi Diploma Ustaz Najib.Setiap hari mesti ada anak murid ustaz ini yang akan didenda berdiri! Hujung dihadapan sebelah mimbar, ahli kelas ini buat kerja masing2 gara2 ustaz tak datang. Semua itu kenangan yang da berlalu pergi tapi masih lagi diingati.Semuanya kerana Al Qur`an.


Mampukah aku jadi seperti itu lagi???Doa kalian kupohon..ameen...









Allahumma Zayyinnaa bi ziinatil Qur`an
Wa akrimnaa bi karaamatil Qur`an
Wa sharrifnaa bi syaraafatil Qur`an
Wa albisnaa bi khil`atil Qur`an
Wa `afinaa min kulli bala`id dunya wa `azaabil akhirati bi hurmatil Qur`an
Wa adkhilnal jannata bi syafa`atil Qur`an

Ameen~













2 comments: