Thursday, October 13, 2011

Derma Darah

Alhamdulillah berjaya menderma darah buat kali ke-16 hari ini..




~Tidak terjadi sesuatu melainkan ada asbab dan hikmah selepasnya~





Flashback memory:


Tahun 2000: Basikal yang dinaiki dilanggar motor dari tepi.. pendarahan dalam otak walaupun luarannya nampak tiada apa2 kecederaan...pembedahan membuang darah beku... berjaya... selama seminggu satu botol kecil tergantung di belakangng kepala untuk membolehkan darah yang yang berlebihan mengalir keluar ke botol selepas pembedahan(procedure biasa)... start daripada situ terfikir, darah siapa la yang mengalir dalam tubuh ini.. moga2 orang yang baik dan beriman ... pasang azam untuk menderma darah nanti lepas da cukup umur..(time ni sangat muda lagi , 14tahun)




Tahun 2004 (DQ): da cukup umur untuk menderma(18 tahun).... muka sedikit cekung dan kawan2 selalu kata muka pucat.. cepat penat.. abis cari modal hafalan pukul 11 mlm, terus balik bilik dan tidur!Mata pun berat semacam je.. Xde aktiviti selepas itu...(betol2 jaga masa waktu itu..huhu~)... cubaan untuk menderma darah selalu gagal dek kerana tak cukup haemoglobin (pass: 12.5 Hg). Hospital Kuala Kubu Bharu jadi saksi atas kegagalan untuk menderma darah untuk beberapa kali.... (tak salahkan Pak Mat Kantin DQ dengan makanan2 beliau terutama telur plastik yang unik..hehe~)




Tahun 2005 - Kini: Alhamdulillah proses menderma berjalan dengan mudah dan lancar..tiada apa2 masalah..Derma darah untuk tolong orang yang memerlukan darah terutama dalam keadaan kecemasan sebagaimana diri ini menerima darah semasa pembedahan dulu, insyaAllah...





" Nikmat sihat sebelum sakit"





Entry lama tentang derma darah di sini...

























No comments:

Post a Comment