Friday, September 19, 2008

Thanks a lot..



Teringat detik setahun yang lepas semasa Annual Grand Meeting (AGM) HEALS sesi 07/08. Ketika itu biro da`wah dan tarbiyyah HEALS ditaklifkan kepada Irfan Roslee dan kak Aini Zaharah Jamungi.Dan ketika itu mereka berjaya menggondol anugerah "BEST BUREAU" atas usaha mereka yang berterusan.Mereka inilah antara golongan `awwalun` yang ditaklifkan sebagai headcom dan assistant headcom dnt.Maklumlah,ketika itupun bilangan ahli kuliyyah masih lagi sedikit.Selepas pembubaran tenure yang lama, pengumuman untuk tenure yang baru agak mengejutkan aku.Semua jawatan beralih tangan.Apabila jawatan biro dnt diumumkan, aku dikejutkan dengan jawatan yang ditaklifkan sebagai Headcom Da`wah dan Tarbiyyah yang baru.Gurlp..MasyaAllah.


"Tahniah and Takziah dengan post baru ini." usik kawan dan senior.


Monolog:(" What`s this? Aku baru first year dan tak tahu apa-apa pun.Semua brothers biro-biro yang lain dipegang oleh senior.Aku sorang je junior.(....kelam......) Allahuakbar, bantulah aku,samada ini permulaan fitnah jawatan atau tarbiyyah dari Allah dari untuk melatih diri supaya memimpin.Aku pasrah...")


Pada permulaan tenure agak kekok dan kurang berkeyakinan juga untuk berinteraksi dan mengurus biro ni.Almaklum, biro ni,aku seorang je brother, yang lain semua sisters. Bukan tak pernah ajak brother-brother yang lain untuk join biro ni.Tapi, mentaliti ataupun mindsetting mereka telah disetkan bahawa biro ni better untuk budak DQ,berjanggut,thiqah, tak 'huuhahuuhaa' .Akibatnya terpaksalah aku sorang je dalam biro tu sampai habis tenure.Tak mengapa, bukan tak biasa keje sorang2 ni,kat kelas pun aku sorang2 gak pe. Allahuakbar!!


Tenure baru ni aku ditaklifkan bersama headcommah Nur Sabrina Subri , Optometry 2nd year (now 3rd year).Baik orangnya.Gerak kerja dia mengagumkan aku kadang-kadang...Subhanallah..Boleh aku katakan,majoriti perubahan yang biro kami lakukan adalah hasil daripada buah idea Sabrina dan subcom sisters ni.Perubahan "Monthly Religiuos Talk' adalah paling ketara.Kalau tenure dulu, program pada waktu petang pukul 5,di musolla KOM dengan speaker dari UIA juga.Tapi perubahan yang tenure baru ni lakukan,berubah dengan mendadak.Tengahari, LH3 dan speaker dari luar(gara-gara ramai yang tak mahu menerima jemputan menjadi speaker).Rasa untung dan bersyukur juga kalau mahu difikirkan balik ,bekerja dengan insan-insan dalam biro ni.Sedikit banyak dapat gak improve leadership and communication skill especially with sister.(aku jenis susah sket nak bercakap dengan sister..=p )


............................


Tapi, itu semua cerita setahun yang lepas.Proses perubahan dan peningkatan masih lagi berlaku.Semalam 18 Ramadhan 1429H bersamaan 18 September 2008,hari khamis diadakan lagi Annual Grand Meeting untuk tenure kami bertempat di MultiPurpose Hall.


Heals bearer sesi 07/08

Alhamdulillah ,hasil kerjasama dan kerja gigih yang berterusan sepanjang tenure ni, biro kami telah terpilih lagi untuk memenangi "Best Bureau Award" pada sesi ini.Sejarah seakan berulang pula seperti tenure yang lepas. Cuma yang mengetuai kapal dan anak kapal sahaja yang berbeza .Terima kasih kepada Headcommah ,Nur Sabrina :x dan semua subcomm yang lain dalam menjana kekuatan fizikal dan minda untuk kelangsungan biro da`wah dan tarbiyyah Heals.Semoga usaha kalian diganjari Allah dan dimanfaatkan oleh massa.Ameen.



"Best Bureau Award"


Buat Headcom dan headcommah yang baru ,teruskan usaha kalian bersama untuk melahirkan suasana Islamik dan sekaligus mencetus suasana massa yang berilmu dan peka kepada masalah sekitaran.

Aku masih lagi aku.Taqwa je yang membezakan 'aku' dengan aku.Ingatkan bila sudah habis tenure yang lama ini, boleh lah rasa senang sedikit untuk tidak terlibat dengan society secara langsung.Jangkaanku meleset.Aku ditaklifkan sekali lagi dalam board Heals.Tapi kali ini post yang berbeza.Ditaklifkan sebagai Vice President 2 Heals..~same society,different position~.Bergandingan dengan Irfan Roslee,mantan Hc dnt tenure sebelum ini sebagai new Mr.President Heals.Doakan kemudahan dan kelancaran gerak kerja kami ya!!

New Heals bearer 08/09








Penggerak Utama Biro Da`wah dan Tarbiyyah HEALS 07/08


Tribute to Nur Sabrina (headcommah) and Kak Nurul Hafizah VP1 (monitor DnT)





2 comments:

  1. "aku ni susah sket nk cakap ngan sister.."

    boleh caya ke? hehe...

    btw, jawatan itu suatu amanah yg bakal ditanya Allah kelak di hari kiamat. penuhilah dgn tggjwb dan dedikasi.....bukan 'daddy kasi' huhu

    ReplyDelete